Trója
29. 9. 2006
Na filmu je jasně vidět, že režisér Wolfgang Petersen netočí podle některých zaběhnutých holywoodských postupů (bezpochyby protože není Američan, ale Evropan). Díval jsem se při sledování filmu trochu skepticky po spoustě amerických klišé, ale moc jsem jich nenašel. Celý film vlastně není o trojské válce samotné, ale o způsobu, jak ji chápali její účastníci, tehdejší Řekové a Trójané.
Najednou vám dojde, že Achileus vůbec nebyl žádný hloupý silný válečník, ale velice chytrý taktik a stratég, který byl na své vlastní straně. Celý film dává trojské válce jiný rozměr, o kterém se moc nemluví, jasně staví na odiv Agamemnónovy špatné (dokonce hodně špatné) vlastnosti. Mnoho lidí bylo v trojské válce rozdrceno osudem, který jejich nepřátelé nezamýšleli. To právě v dnešní Tróji jasně vidíme. A rozhodně se při tom nenudíme.
Docela mě nadchlo, že scénáristé upustili od "ocedulování" stran na dobrou a špatnou, čehož jsem se tak trochu bál. Ani jedna strana není špatná ani dobrá a největší záporňák ve filmu je Agamemnón, který chce ve své pýše zničit Tróju. Trochu tam tedy chybí Odysseova lstivost, ale jak si jistě pozorní diváci všimnou, Sean Bean alias Boromir se zhostil také role Odyssea výborně: "Tvou zbraní jsou meče, moji zbraní je lstivost," jak říká na začátku filmu Achilleovi.
Další věcí, kterou ve filmu vůbec nenajdete, jsou bohové. K mému překvapení se nám tu neblýskají zlatem oděné tři bohyně nabízející Paridovi své dary za to, že jednu z nich zvolí za nejkrásnější. Film zachycuje jen lidi, což bylo bezpochyby jeho úmyslem. Herci v tom hodně scénáristovi pomáhají, například role Priama, kterého ztvárnil Peter O'Toole, je naprosto excelentně zpracovaná a katapultuje Priama na post nejlépe zahrané postavy celého filmu (osobně bych očekával, že Peter O'Toole dostane za svůj výkon Oskara).
Nechci v tuto chvíli určovat, ve srovnání s jakým filmem je Trója jak dobrá. Nejspíš bych se každému z vás aspoň u jednoho příkladu nezavděčil. Konstatuji tedy místo toho, že z trikového, scénického i scénářového hlediska je Trója výborně zpracovaný velkofilm, který ale také má své mouchy. Někteří vyčítají scénáristovi, že se v Tróji ocitly v popředí mezilidské vztahy (šťastný pár zde nenajdeme jen jeden, ale hned několik, pokud jste zvědaví, o koho jde, podívejte se:-)). V tuto chvíli bych asi podotknul, že jsem v celém filmu viděl částečnou snahu vyzvednout některé postavy, například Achillea, kdyby se nejednalo o zpracování historické události, tento hrdina by bezpochyby dopadnul úplně jinak. Těmto "sympatickým" lidem na obou stranách přiřknul scénář až na historicky dané výjimky šťastné přežití celé bitvy. Tedy scénarista se zde snažil aspoň o částečný "happy end" (ponechám na Vaší úvaze, zda je to dobře nebo ne). Související věcí, která zejména znalcům římských dějin přijde velmi zajímavá, jsou uprchlíci, kteří se z Tróji dostanou ven (zapátrejte v paměti, kdo má na svědomí založení Říma:-)).
V předminulém odstavci jsem zmínil Odyssea, kterého se týká další chyba filmu. Není zde totiž nic o jeho dlouhé pouti domů, která by bezpochyby vydala na samostatný film (pevně doufám, že také vydá a režisér, scénárista i Odysseus v novém filmu budou stejní lidé jako u Tróji). Odyssea si v Tróji moc neužijeme, neobjeví se tu ani jedho pověstný první krok na asijský kontinent, naopak první z lodi vystoupí Achilleus, který se efektně zastíní štítem, tak mu celá sprška šípů nic neudělá. Zacházení se štítem i štíty samotné jsou v tomto filmu mistrovskými kousky, na které doporučuji se při filmu soustředit.
Neužijeme si tu ani dalších věcí, spousta zajímavého materiálu v literární předloze byla bohužel zahozena. To se mi nezdá příliš vhodné ve chvíli, kdy tento film měl pořád menší stopáž než Pán prstenů. Určitě by nějakých 50 až 100 minut navíc neuškodilo.
Zmínit musím také animace z dílny CGI, kterými je celý film totálně zaplněn. Efektní je hlavně obrovská spousta lodí, u kterých je jen škoda, že u pobřeží jich tolik nevidíme (rýpavého diváka ihned napadne, kam se všechny lodě poděly!). Trochu mi ve filmu chyběl také menší úvod do nitra Tróje, kam se podíváme jen při slavnostním přijezdu Hektora, Parida a Heleny do Tróje. Musím dobové scény z paláců i z exteriérů měst ocenit, jen z Mykén na začátku toho moc neuvidíme a ze Sparty také ne (škoda). Naopak ale ve Spartě zaslechneme výborně zahraný rozhovor Heleny a Parida ("Tento týden jsem udělala mnoho chyb.":-)). Do filmu se také hodí Agamemnónova poznámka o Chetitech, vůči kterým musí Mykény a ostatně i všichni Řekové udržovat "balance of power", tedy rovnováhu sil.
Jako poslední mi tu zbyla hudba, která je bezpochyby výborně zpracovaná, postaral se o ni James Horner. Po necelé tři hodiny na nás zní z reproduktorů melodická a velice kvalitní hudba, která mi ale v několika málo momentech připomínala jisté partie z hudby k Pánu prstenů. Jak moc podobná se bude zdát vám, musíte posoudit sami, ale jsem přesvědčen, že menší inspirace Pánem prstenů tu nebyla na škodu.
Film vám bezpochyby doporučuji k návštěvě, ale pokud čekáte film daleko lepší než Pán prstenů, pravděpodobně se nedočkáte. Tyto dva filmy se sice příliš srovnávat nedají, ale každý z nich má své klady a své zápory, nelze říct o jednom, že je lepší než druhý. Možná by píle a odhodlání Petera Jacksona byly pro Tróju velkým přínosem a byl by vytvořen nejlepší film všech dob, ale nestalo se tak a tedy si musíme počkat, jak dopadne příští zpracování Homérovy Illiady. Filmaři to ale budou příště mít opravdu velmi těžké.
Nakonec ještě musím vyjádřit potěšení nad konečně jednou také dobrou prací českých distributorů s uvedením Tróji do kin (konečně jsme se dočkali filmu dříve než 2 měsíce po Západní Evropě...). Trója byla v ČR v kinech dokonce dříve než v USA. Nechápu, co brání dřívějšímu (nebo aspoň stejnému) datu proti USA u ostatních filmů..